Als
kind vond ik het altijd al een raar ding. Een grote grijze boog die aan beide
kanten de grond in gaat, gemaakt van iets wat lijkt op een superdikke
rioolbuis, langs het kruispunt aan de Groenekruisweg en Sportlaan in Spijkenisse.
Ik woon in Hellevoetsluis, 14 kilometer van
Spijkenisse, en moet om op de snelweg te komen altijd via Spijkenisse
rijden. Voor familiebezoeken moet ik ook in Spijkenisse zijn, omdat daar mijn
opa en oma, tantes, ooms en neefjes wonen. En wanneer ik met het openbaar
vervoer naar Rotterdam reis, passeer ik wederom diezelfde hoofdweg in Spijkenisse.
In alle gevallen kom ik langs die nietszeggende, nutteloze ‘boog’ en ik wil nu
wel eens weten wie dat ding op zijn of haar naam heeft staan en sterker nog wat
het in hemelsnaam moet voorstellen.
Het
begint al bij het bedenken van een goede zoekterm waarmee Google afbeeldingen
begrijpt dat ik het over ‘de boog’ van Spijkenisse heb. Het duurde even, maar
gelukkig was de dader snel gevonden. Lucien den Arend, geboren op 15 december
1943 in Dordrecht. Een Nederlandse beeldhouwer, schilder en tekenaar. Den Arend
emigreerde op zijn tiende levensjaar met zijn ouders naar de Verenigde Staten.
Daar studeerde hij aan de California State University – Long Beach en eenmaal
terug in Nederland vervolgde hij zijn studie aan de Academie voor Beeldende
Vorming in Tilburg (1966-1969) en de Academie voor Beeldende Kunsten in
Rotterdam (1969-1970). Hij bracht onder andere werken in de openbare ruimte tot
stand, vaak in opdracht van plaatselijke of landelijke overheden. Ook wel omgevings-
en land art projecten, abstracte grote objecten in brons, roestvast staal en
beton. Ook gebruikt hij aarde, water en beplanting en daarmee heeft hij
zichzelf onderscheiden als land art-kunstenaar.
In
1983 creëerde hij – wat iedere Spijkenisser ‘de boog’ noemt – Construction
2.2.3D. Twee jaar later werd dit werk door gemeente Spijkenisse aangekocht en
geplaatst langs het belangrijk kruispunt op de Groenekruisweg. De constructie
bestaat uit twee kwartcirkel segmenten samengesteld uit hydraulisch stalen
houders met een diameter van vijftig centimeter. Als je ervoor staat is het een
lus en als je erlangs rijdt of loopt is het een boog. Het bijzondere aan deze
constructie is dat hij vanuit elke hoek er anders uit. In november 2009
onderging het werk een verassende metamorfose. Het gebied waar onder andere het
werk van den Arend staat, werd in 2008 omgetoverd tot een woonboulevard met een
bruto vloeroppervlakte van 30.000 m2, 25 winkelunits en 480 parkeerplaatsen. De
boog aan de rand van dat gebied werd behouden, want de initiatiefnemener van
Woonboulevard Spijkenisse (Brandie Roobol, 1964) vond dat plaatselijke
geschiedenis bewaard moest blijven. “Iedereen
in Spijkenisse kent ‘de boog’. Deze past prima bij de woonboulevard. Reden
genoeg om dit kunstwerk te laten staan en in te passen in het ontwerp”.
Aldus Brandie Roobol. Omdat de grijze boog niet echt paste in het kleurige
ontwerp van de boulevard hebben ze de boog een roze tint gegeven en daarmee
trok ‘de boog’ opnieuw alle aandacht. Ik moet toegeven dat ik het werk van den
Arend sinds de kleuraanpassing en de komst van Boulevard Spijkenisse als nieuwe
achtergrond een stuk mooier vind. Op de een of andere manier versterkt de
kleur, samen met het uitzicht op de kleurrijke boulevard het totale beeld goed.
Het werk lijkt in deze setting zelfs een functie te hebben, al kan ik nog niet
goed omschrijven wat dat dan precies is. Voorheen stond ‘de boog’ aan de rand
van een bebost grondgebied en toen vond ik het werk weinig met de ruimte doen.
Den
Arend woont en werkt inmiddels in Penttilä in Kangasniemi, Finland. Ik ben
benieuwd of hij op de hoogte is gebracht van deze aanpassing, of dat ze hem om
advies hebben gevraagd. In principe heeft Spijkenisse het werk gekocht en dus
zou je zeggen dat zij er mee mogen doen wat ze willen, maar heel gebruikelijk
is het niet. Al vind ik het wel een verbetering.
Tegen
beter weten in doe ik toch een poging om wat meer achtergrondinformatie te
vinden over de totstandkoming van het werk van den Arend. Op de persoonlijke
website van den Arend wordt zijn visie mij duidelijk. Hij quote: “het middel is
de boodschap”. Daar staat het volgende bij “Lucien
den Arend legt zichzelf geen beperkingen op qua materiaal en techniek. Het gaat
hem om de boodschap die via de meetkundige constructie en ordening te
realiseren is. Soms resulteert zijn werk in verplaatsbare objecten – maar ook
ontstaan zo omgevingen in het stedelijke of landschappelijke milieu.”
(denarend.com, 2012). Ook lees ik dat schaal voor hem van essentieel belang is.
Hij geeft inhoud aan zijn werk door toeschouwers te betrekken in een spel van lijnen,
vlakken en materialen. Dat aspect herken ik bij ‘de boog’ omdat de vorm ervan
pas interessant wordt wanneer je het als toeschouwer of als voorbijganger
passeert. Die beweging voegt iets toe aan zijn werk. Met het materiaal wil hij
dus iets duidelijk maken. Het materiaal waarmee ‘de boog’ is vervaardigd is
hydrauliek. Hydrauliek is een aandrijftechniek die gebruikmaakt van
hydraulische vloeistof onder hoge druk (Technischwerken.nl). Het is een
onderdeel van de werktuigbouwkunde en hydraulische systemen worden het meest
toegepast in mobiele systemen als vliegtuigen, graafmachines, bulldozers en
vorkheftrucks. Deze systemen zijn ook aandrijvingen bij bijvoorbeeld hoogovens
en windturbines, maar ook bagger- en offshore schepen bevatten hydraulische
aandrijvingen en bruggen en sluizen worden vaak hydraulisch aangedreven. De
keuze van het materiaal is te verklaren door de omliggende industrie, de Botlek.
Welke grenst aan de Groenekruisweg door het oversteken van de Hartelbrug, een
belangrijk kruispunt in de toegang naar het industriële gebied. De omliggende industrie
van Spijkenisse zou dus het uitgangspunt van zijn werk kunnen zijn.
Één
ding wat ik geleerd heb tijdens het volgen van de minor Kunst en Cultuur
Management is dat de ware betekenis van een kunstwerk onderschikt is aan de
perceptie van de toeschouwer. Het is mij duidelijk geworden dat het er in de
meeste gevallen helemaal niet om gaat of een toeschouwer die een kunstwerk
aanschouwd de ware betekenis of functie van het werk ontdekt. Ik heb ervaren
dat kunstenaars dingen creëren vanuit een innerlijke drive en visie en (de
meeste van hen) totaal niet bezig zijn met de doelgroep. Zolang de kunstenaar
zelf maar begrijpt en kan onderbouwen waarom hij tot een werk is gekomen, dan
komt het wel aan bij de toeschouwer, is de gedachte. Toch ben ik altijd geneigd
te zoeken naar het antwoord op de ‘waarom’ vraag. Ik vind het prettig als ik
het kan begrijpen en ik denk dat meerdere mensen dat hebben. Toch bewijst een
werk als deze dat ik kunst niet moet willen verklaren. Dat ik het ‘waarom’ in
het midden moet laten, omdat dat er niet altijd toe doet. Als ik kan accepteren
dat ik niet altijd zal begrijpen waarom werken zijn gemaakt zoals ze zijn
gemaakt en er zo uitziet zoals ze eruit zien, kan ik mijn aandacht richten op
de waarneming. Wat zie ik en wat vind ik daarvan? Ik zie ‘de roze boog’ van
Spijkenisse. Een vrolijk en in het oogspringend werk op een druk kruispunt in
Spijkenisse. Het vormt een mooi geheel met de bruisende woonboulevard op de
achtergrond. De constructie vertelt het verhaal van de industrieën in en rondom
Spijkenisse en verbind zich daarmee misschien wel met vele arbeiders die wonen
in Spijkenisse. Een boog, een brug, een verbinding van de ene naar de andere
kant. De boog van Spijkenisse.
Door:
Laura Vooges
Bronnen
-Arend den, L. (2012). Biografie. Geraadpleegd op 10 januari 2014, van http://www.denarend.com/cv/descriptionNL.htm
-Arend den, L. (2012). Cities. Geraadpleegd op 10 januari 2014, van http://www.denarend.com/cities/spijkenisse.htm
-Geertsma, P. (2013). Wat is hydrauliek en waarvoor wordt het gebruikt? Geraadpleegd op
11 januari 2014, van http://www.technischwerken.nl/kennisbank/techniek-kennis/wat-is-hydrauliek-en-waarvoor-wordt-het-gebruikt/
-J.P.G. Groeneweg Bouw B.V. (z.d.). Woonboulevard Spijkenisse. Geraadpleegd
op 11 januari 2014, van http://www.jpg-bouw.nl/projecten/?page=detail&id=1
Ha Laura,
BeantwoordenVerwijderenWat een super leuk stuk. Het is goed geschreven en goed opgebouwd. De persoonlijke inleiding, hoe je bent gekomen tot het onderwerp, versterkt je essay. Je bent echt vooruit gegaan met schrijven en de opbouw en inhoud is super. Om misschien toch wat aan te merken zijn het best veel feiten in de laatste drie alinea, daardoor ga je iets sneller door de tekst heen lezen en was ik er iets minder bewust bij bezig. Na het lezen herinner ik vooral jouw verhaal over het kunstwerk, voor iedereen zo herkenbaar en dat moet je uitbuiten!
Groetjes,
Femke
http://www.denarend.com/sculpture/color/red/metallic-magenta-223d.htm Heel leuk om dit te lezen. Kunst leeft pas wanneer men erover nadenkt - en schrijft. Dank,
BeantwoordenVerwijderenLucien