‘MANNEN’ WE KOMEN ERAAN!
Tot het einde van de twintigste eeuw werd onze kunstgeschiedenis
vooral gedomineerd door mannen. De gedachte dat vrouwen tot voor kort gewoonweg
niet het talent bezaten om geroemd en genoemd te worden gaat er bij mij niet
in! Maar hoe komt het dan dat vrouwelijke kunstenaars niet of slechts summier
in onze geschiedenisboeken staan beschreven? Met gebalde vuisten ga ik dit
onderwerp te lijf. We zullen die mannen eens een poepie laten ruiken!
In het artikel ‘Vrouwelijke pioniers in de kunst’ afkomstig uit het
tijdschrift Villa d’Arte (over reizen, kunst en cultuur) stuit ik op de naam George
Sand. Je zou denken weer een man, maar deze George Sand blijkt een vrouw te
zijn. Amantine Aurore Lucile Dudevant (1804-1876) is haar echte naam. Amantine
werd geboren in Parijs als dochter van de adellijke Maurice Dupin en de volkse
Sophie Victoire Antoinette Delaborde. Haar vader was luitenant in het Franse
leger en later kolonel onder napoleon, maar maakte slechts vier jaar van zijn
dochters leven mee. Een fatale val van zijn paard was het begin van haar
eenzame kindertijd die zij voor het overgrote deel doorbracht op het landgoed
van haar grootmoeder (van vaderskant) madame Dupin de Francueil. Het landgoed
waardoor ze haar passie voor landelijk leven ontwikkelde. Amantines moeder kon
financieel gezien niet voor Amantine zorgen en moest noodgedwongen de zorg voor
haar dochter overdragen aan haar schoonmoeder. De vrouw die het haar immers
nooit had vergeven dat zij haar zoon tot een huwelijk beneden zijn stand had
verleid. Amantine brengt haar tienerjaren door in het klooster van de Engelse
augustijnen te Parijs, wat ze uiteindelijk op haar achttiende verlaat om te
trouwen met de voor haar uitgekozen man baron Casimir Dudevant. Deels een
huwelijk om te kunnen ontvluchten aan haar familie. Dat blijkt uit een reeks
van affaires en liefdesrelaties die ze heeft in de latere periode van haar
huwelijk met Casimir. Schilderkunst, literatuur en muziek behoorden in die tijd
tot de opvoedingselementen van de vrouwelijke adel, maar van vrije expressie
was totaal geen sprake. Toch bleek Amantine een literair talent en kon zij haar
verhalen kwijt in een schrijversduo, onder haar pseudoniem (schuilnaam) George
Sand. Het talent wat de baron, ook schrijver, tegen het naderen van de
scheiding nog maar moeilijk kon verkroppen.
Vrouwen uit die tijd dienden zich niet tot een dermate hoog niveau
te ontplooien. Zij moesten zich vooral in de schaduw van hun man begeven. Het feit
dat Amantine samen met haar eerste man een schrijversduo vormden was voor die
tijd eigenlijk ongewoon. Vandaar haar schuilnaam. Amantines affaire met schrijver
Jules Sandeau was het begin van haar literaire carrière. Ze schreven eerst gezamenlijk
een aantal succesvolle novellen onder de naam Jules Sand en later ging ze als zelfstandige
verder onder haar oude naam George Sand en verwierf uiteindelijk wereldwijde
bekendheid. Men zegt dat Amantine, los van haar carrière als schrijfster, op
sociaal emancipatorisch vlak nog wel een grotere slag heeft gemaakt. Zo was zij
de eerste beroemde vrouw die mannenkleren ging dragen en in het openbaar tabak
rookte en daarmee op plaatsen kon komen waar ze als vrouw in een jurk nooit zou
zijn toegelaten. Haar gedrag en toch wel rebelse levensstijl shockeerde de hele
samenleving. Als ik haar biografie bestudeer wordt duidelijk dat zij zo’n beetje de eerste echt
succesvolle geëmancipeerde vrouw was. Wat moet zij een voorbeeld en inspirator
zijn geweest voor andere vrouwen om haar heen. We kennen allemaal het
spreekwoord ‘als er één schaap over de dam is, volgen er meer’.
Dat vrouwen in alle tijden talentvol zijn of waren daar kan ik
niet omheen. Alleen was het voor vrouwen moeilijker daar begrip en waardering
voor te ontvangen omdat het in die tijd niet gebruikelijk was dat een vrouw
zich op die manier zelfstandig maakte. Een vrouw stond per definitie niet op de
voorgrond. Gelukkig kent onze geschiedenis kunstenaressen als Amantine die daar
verandering in brachten. Onder andere zij zette de toon en tot vandaag de dag
zien we dat vrouwen het hoofdpodium in de kunst naderen. Vrouwen scoren op het
moment al veel hoger in het onderwijs. Dat geeft aan dat ze de mannen al aardig
aan het inlopen zijn. Ik ben blij dat ik nu leef en kan genieten van mijn (bijna
gelijk aan de mannen) rechten. De vrouw van nu is volledig vrij om zich te
ontwikkelen en wordt niet meer achtergehouden en beperkt in haar talent en zo
hoort het ook. De discussie van gelijkheid van mannen en vrouwen is nu gelukkig
veel minder heftig dan toen. We moeten juist accepteren dat beide seksen
artistiek talentvol kunnen zijn en niet om slechts te willen bewijzen dat de
een beter is. Ze vullen elkaar aan. Ondanks dat bijvoorbeeld de
salarisverschillen tussen mannen en vrouwen nog steeds niet binnen alle
functies evenredig zijn, komen we aardig in de buurt van een eerlijke geëmancipeerde
samenleving.
Door: Laura Vooges
Bronnen
-Seghers, R. (2013). Vrouwelijke pioniers in de kunst. VILLA D’ARTE, 2013(3), 71-75
-George-sand
inmemoriam. (z.d.). Amantine Aurore
Lucile Dupin. Geraadpleegd op 7 januari 2014, van http://george-sand.inmemoriam.org/
OMG ik had net een heel stuk getypt en toen wilde ik het publiceren en kwam er een of ander Google ding. Goed. Heel frustrerend want het was echt een heel verhaal. Enfin, ik zal proberen de essentie ervan nog eens over te brengen.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het heel interessant om te lezen dat er vrouwen zijn die nadenken over hun positie in de maatschappij, mooi. Het is een stuk waar vast ook kritische meningen over zullen zijn, maar dat heeft je er niet van weerhouden je essay te publiceren en dat is denk ik een vereiste voor goed kunnen schrijven: durven. Het verhaal van Amantine vond ik erg prettig om te lezen en heeft me meegevoerd naar je conclusie, je houdt de lezer vast. Sterk. Zelf word ik ook wel erg blij van zo'n historisch verhaal. Een puntje waar je misschien mee op zou kunnen passen is je inleiding, let op dat je een niet te ''feministisch'' aandoende suggestie wekt, want dit zou mannen af kunnen schrikken verder te lezen. het lijkt immers altijd inderdaad zo'n strijd (is probleem van de lezer, niet die van jou, hangt af van wie je wilt dat het leest natuurlijk). Het kan ook juist aanzetten tot lezen. Aan het eind zeg je toch dat je vindt dat vrouw en man elkaar aan kan vullen, mooi. Zelf denk ik dat vrouwen ten opzichte van tijden in de Geschiedenis inderdaad wel vrijer zijn geworden, maar dat ze nog steeds een ondergeschikte positie lijken te hebben. Wat ook logisch is, want er zijn over het algemeen meer mannen in topposities (of uitgaande van successen in carrières, wat mensen toch vaak zien als maatstaf voor waarde). Maar dat is vast een kwestie van tijd, nog een beetje achterhaald en dat kan ook niet in eens over zijn, dat is een proces. Wat ik wel erg jammer vind is te zien dat veel vrouwen zich laten onderdrukken door dingen als media. Het lijkt hen soms te belemmeren in het verder denken dan uiterlijk en er goed uitzien etc. wat ervoor zorgt dat ze minder durven of onzeker zijn door ideaalbeelden die niet reëel zijn. Het zou mooi zijn als man en vrouw als gelijken naast elkaar verkeren in de visie van de mens. Maar ik vraag mij af of dit niet een utopie is. Mannen hebben immers de behoefte aan machtsposities. Hoewel, vrouwen in principe ook, maar op een andere manier.
Mijn reactie op je stuk is nu iets geforceerder omdat ik na ging denken over het proberen te bereiken wat ik eerst had geschreven, maar even zo goed. Klinkt cliché maar ga zo door, blijf schrijven over wat jij interessant vindt.