zondag 20 oktober 2013

Excursieverslag #07 Slechts weinig deed me veel

1 oktober 2013 / Rotterdam
Tentoonstelling WIT – Nederlands Fotomuseum [toegepaste kunst - fotografie]

Wanneer ik terugdenk aan mijn bezoek aan het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, kan ik mij twee werken helder herinneren. De rest van de werken zijn vluchtig aan mij voorbij gegaan. Ik heb het bewonderd, bij sommige stil staat kijken en andere totaal voorbijgelopen. Ik herinner mij dat ik het ervoer als een kunstzinnige overload. Te veel en te divers, al was het thema WIT een duidelijke ‘rode’ draad in het geheel.

De tentoonstelling WIT| FOTOGRAFIE, KUNST, DESIGN, MODE, FILM is al vanaf 14 september te zien in het Nederlands Fotomuseum en blijft daar nog tot en met 5 januari 2014. Het toont bestaand en nieuw werk van zowel nationaal als internationaal talent, gevestigde en opkomende kunstenaars (Nederlandsfotomuseum.nl, z.d.). Studenten kunnen voor 4,50 (voltarief 9,00) tussen 10.00 en 17.00 uur het museum bezoeken. 

Fotografie is de leidraad in deze hele collectie, samengesteld door Anne van der Zwaag (gastcurator bij de ontwikkeling van het BLACK&WHITE programma in het Nederlands Fotomuseum). “Wit staat voor een nieuw begin, een onbeschreven blad. Deze kleur vormt het uitgangspunt voor een veelzijdige tentoonstelling waarin het publiek in aanraking komt met verschillende betekenissen van wit. WIT is multidisciplinair, presenteert documentaire-, portret- en landschapsfotografie, maar ook kunst, mode, design, architectuur, film, video en meer. Wit gaat over onze maatschappij, over verschillende culturen, religie en politiek. WIT is historisch en eigentijds; een ontdekkingstocht langs verhalen en belevenissen vol met tegenstellingen tussen licht en donker, open en dicht, leven en dood.” Aldus van der Zwaag.

Wat mij in z’n algemeen altijd tegenvalt, wanneer ik musea bezoek, zijn de lappen tekst. Het is heel tegenstrijdig want ik wil juist zien én daarnaast begrijpen wat ik zie, maar toch staat het me tegen om al die lange teksten te lezen. De werken zelf worden vaak enkel aangeduid met de naam van de kunstenaar en soms een naam van het werk, maar enige toelichting ontbreekt. Ik mis die toelichting. Zeker wanneer ik voor bijzondere creaties sta. Vrijwel nooit krijg ik direct een antwoord op mijn ‘WAAROM!?’ vraag.
Online ontdekte ik de achtergrond en kunstenaar van dit prachtige tweeluik. Ik stuitte op de website van Stichting Borstbeeld en trof daar de naam van Nederlands topfotograaf Krijn van Noordwijk aan. 
In het museum – kijkend naar zijn werk – kwam opvallend genoeg het woord borstkanker niet in mij op. Uit de informatie op de website blijken deze portretten te zijn gemaakt in opdracht van de Stichting om bewustwording te creëren over de behandelingsmogelijkheden van borstkanker (Stichtingborstbeeld.nl, z.d.). De portretten zijn gemaakt van vrouwen die een directe borstreconstructie hebben ondergaan en moesten de kracht en schoonheid van deze vrouwen tonen. Wat ik zo mooi vind aan dit werk is de gespiegelde compositie en de tegenstrijdigheid door de verschillende huidskleuren. Door het kleurverschil van de handen op de huid wordt nadrukkelijk de focus gelegd op de borsten van de vrouwen. Met de aanleiding tot dit werk in gedachte kan ik stellen dat het onderwerp mooi is uitgebeeld. Ze zijn krachtig en elegant en absoluut niet seksueel, want dat zou afbreuk doen aan dit werk in deze context.




Dit was leuk! Het duurde even voordat ik en mijn medebezoeker door hadden wat er hand was met het linker afgebeelde werk. De vier portretten hangen ondersteboven aan de wand en terwijl we de gezichten bekeken ontdekte we iets geks. De manier hoe de ogen ons ‘wel’ normaal aankeken, terwijl de hoofden op z’n kop hingen was vreemd. Uiteindelijk ontdekte we dat zowel de ogen als de mond in alle portretten rechtop stonden (zoals je ze zou zien wanneer de portretten normaal aan de wand zouden hangen). Om te laten zien wat een raar effect die fotobewerking heeft, heb ik de afbeelding eigenhandig omgedraaid (zie rechterafbeelding). Hier heb ik de strekking van het werk nog niet ontdekt, maar toch vond ik het leuk dit speelse werk even te noemen. Het trok in het museum in ieder geval de nodige aandacht, door bezoekers die in een vreemde houding – met hoofden tussen de benen – probeerde dit raadselachtige werk op te lossen. Leuk!

De les die ik leer uit dit bezoek is dat niet alles mij hoeft te interesseren. Dat ik eruit mag halen wat voor mij op dat moment van betekenis is en dat het ok is om werken te negeren. Daarbij besef ik mij ook dat kijken naar kunst een vak is. Je kunt ervoor kiezen alleen basic te ´kijken´ naar wat je ziet, maar wanneer je leert door kunst heen te kijken en je gaat begrijpen welke vragen het je stelt, dan maak je van kunst begrijpen een vak. Ik merk zelf dat ik meer wil dan alleen kijken. Ik wil de vragen zien en verbanden kunnen leggen, dus ik kies voor het vak; kunst!

Door Laura Vooges





Bronnenlijst

Internetbronnen
-Nederlands Fotomuseum. (z.d.). Tentoonstellingen & Activiteiten - WIT| FOTOGRAFIE, KUNST, DESIGN, MODE, FILM. Geraadpleegd op 7 november 2013, van http://www.nederlandsfotomuseum.nl/nl/tentoonstellingen-activiteiten/tentoonstellingen/actueel/-evenement/51-wit-fotografie-kunst-design-mode-film

-Zwaag, A. van der. (z.d.). Meet Anne – Personal. Geraadpleegd op 7 november 2013, van http://www.meetanne.com/p/personal

-Stichting Borstbeeld. (z.d.). fototentoonstelling. Geraadpleegd op 7 november 2013, van http://www.stichtingborstbeeld.nl/fototentoonstelling


Geen opmerkingen:

Een reactie posten