1
oktober 2013 / Rotterdam
Tentoonstelling
WIT – Nederlands Fotomuseum [toegepaste kunst - fotografie]
Wanneer
ik terugdenk aan mijn bezoek aan het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam, kan ik
mij twee werken helder herinneren. De rest van de werken zijn vluchtig aan mij
voorbij gegaan. Ik heb het bewonderd, bij sommige stil staat kijken en andere
totaal voorbijgelopen. Ik herinner mij dat ik het ervoer als een kunstzinnige
overload. Te veel en te divers, al was het thema WIT een duidelijke ‘rode’
draad in het geheel.
De
tentoonstelling WIT| FOTOGRAFIE, KUNST, DESIGN, MODE, FILM is al vanaf 14
september te zien in het Nederlands Fotomuseum en blijft daar nog tot en met 5
januari 2014. Het toont bestaand en nieuw werk van zowel nationaal als
internationaal talent, gevestigde en opkomende kunstenaars
(Nederlandsfotomuseum.nl, z.d.). Studenten kunnen voor 4,50 (voltarief 9,00)
tussen 10.00 en 17.00 uur het museum bezoeken.
Fotografie
is de leidraad in deze hele collectie, samengesteld door Anne van der Zwaag
(gastcurator bij de ontwikkeling van het BLACK&WHITE programma in het Nederlands
Fotomuseum). “Wit staat voor een nieuw
begin, een onbeschreven blad. Deze kleur vormt het uitgangspunt voor een
veelzijdige tentoonstelling waarin het publiek in aanraking komt met
verschillende betekenissen van wit. WIT is multidisciplinair, presenteert
documentaire-, portret- en landschapsfotografie, maar ook kunst, mode, design,
architectuur, film, video en meer. Wit gaat over onze maatschappij, over
verschillende culturen, religie en politiek. WIT is historisch en eigentijds;
een ontdekkingstocht langs verhalen en belevenissen vol met tegenstellingen
tussen licht en donker, open en dicht, leven en dood.” Aldus van der Zwaag.
Wat
mij in z’n algemeen altijd tegenvalt, wanneer ik musea bezoek, zijn de lappen
tekst. Het is heel tegenstrijdig want ik wil juist zien én daarnaast begrijpen
wat ik zie, maar toch staat het me tegen om al die lange teksten te lezen. De
werken zelf worden vaak enkel aangeduid met de naam van de kunstenaar en soms
een naam van het werk, maar enige toelichting ontbreekt. Ik mis die
toelichting. Zeker wanneer ik voor bijzondere creaties sta. Vrijwel nooit krijg
ik direct een antwoord op mijn ‘WAAROM!?’ vraag.
Online
ontdekte ik de achtergrond en kunstenaar van dit prachtige tweeluik. Ik stuitte
op de website van Stichting Borstbeeld en trof daar de naam van Nederlands
topfotograaf Krijn van Noordwijk aan.
In
het museum – kijkend naar zijn werk – kwam opvallend genoeg het woord
borstkanker niet in mij op. Uit de informatie op de website blijken deze portretten
te zijn gemaakt in opdracht van de Stichting om bewustwording te creëren over
de behandelingsmogelijkheden van borstkanker (Stichtingborstbeeld.nl, z.d.). De
portretten zijn gemaakt van vrouwen die een directe borstreconstructie hebben
ondergaan en moesten de kracht en schoonheid van deze vrouwen tonen. Wat ik zo
mooi vind aan dit werk is de gespiegelde compositie en de tegenstrijdigheid
door de verschillende huidskleuren. Door het kleurverschil van de handen op de
huid wordt nadrukkelijk de focus gelegd op de borsten van de vrouwen. Met de
aanleiding tot dit werk in gedachte kan ik stellen dat het onderwerp mooi is
uitgebeeld. Ze zijn krachtig en elegant en absoluut niet seksueel, want dat zou
afbreuk doen aan dit werk in deze context.
Dit
was leuk! Het duurde even voordat ik en mijn medebezoeker door hadden wat er
hand was met het linker afgebeelde werk. De vier portretten hangen
ondersteboven aan de wand en terwijl we de gezichten bekeken ontdekte we iets
geks. De manier hoe de ogen ons ‘wel’ normaal aankeken, terwijl de hoofden op
z’n kop hingen was vreemd. Uiteindelijk ontdekte we dat zowel de ogen als de
mond in alle portretten rechtop stonden (zoals je ze zou zien wanneer de
portretten normaal aan de wand zouden hangen). Om te laten zien wat een raar
effect die fotobewerking heeft, heb ik de afbeelding eigenhandig omgedraaid
(zie rechterafbeelding). Hier heb ik de strekking van het werk nog niet
ontdekt, maar toch vond ik het leuk dit speelse werk even te noemen. Het trok
in het museum in ieder geval de nodige aandacht, door bezoekers die in een
vreemde houding – met hoofden tussen de benen – probeerde dit raadselachtige
werk op te lossen. Leuk!
De
les die ik leer uit dit bezoek is dat niet alles mij hoeft te interesseren. Dat
ik eruit mag halen wat voor mij op dat moment van betekenis is en dat het ok is
om werken te negeren. Daarbij besef ik mij ook dat kijken naar kunst een vak
is. Je kunt ervoor kiezen alleen basic te ´kijken´ naar wat je ziet, maar
wanneer je leert door kunst heen te kijken en je gaat begrijpen welke vragen
het je stelt, dan maak je van kunst begrijpen een vak. Ik merk zelf dat ik meer
wil dan alleen kijken. Ik wil de vragen zien en verbanden kunnen leggen, dus ik
kies voor het vak; kunst!
Door
Laura Vooges
Bronnenlijst
Internetbronnen
-Nederlands
Fotomuseum. (z.d.). Tentoonstellingen
& Activiteiten - WIT| FOTOGRAFIE, KUNST, DESIGN, MODE, FILM.
Geraadpleegd op 7 november 2013, van
http://www.nederlandsfotomuseum.nl/nl/tentoonstellingen-activiteiten/tentoonstellingen/actueel/-evenement/51-wit-fotografie-kunst-design-mode-film
-Zwaag, A. van
der. (z.d.). Meet Anne – Personal.
Geraadpleegd op 7 november 2013, van http://www.meetanne.com/p/personal
-Stichting
Borstbeeld. (z.d.). fototentoonstelling.
Geraadpleegd op 7 november 2013, van http://www.stichtingborstbeeld.nl/fototentoonstelling
Geen opmerkingen:
Een reactie posten