Essay
#05
Onlangs
heb ik gemerkt dat het doorgronden van iemand die je goed kent, niet zo
eenvoudig blijkt te zijn. Sterker nog, het ontrafelen van een persoon die je
denkt voor je te hebben houdt mij in de nacht nog wel eens wakker. Blijkbaar
zijn wij mensen in staat, onszelf op een manier te presenteren aan de
buitenwereld die anders is dan de werkelijkheid. We dragen de meest uiteenlopende
maskers en versieringen op, om en aan wanneer we daar behoefte aan hebben.
Eenmaal thuis gaat de paardenstaart weer in, schuiven we onze voeten in
stoffige sloffen en verdwijnt de o zo vrolijke grimas als sneeuw voor de zon.
En wat zijn we daar goed in! Toch gaat er geen moment van twijfel onopgemerkt
aan mij voorbij, wanneer mijn waarnemingen, de dingen die ik zie en hoor, niet
lijken te kloppen met wat ik voel. Gelukkig kan mijn intuïtie niet praten, want
anders zou het je vragen; Wie ben jij!?
Een
foto met daarop een meisje, uitsnede krap langs haar hoofd tot op haar schouders,
is de aanleiding van mijn gedachte. Ik kijk dwars door haar glazen ogen heen,
in een gezicht volledig bedekt onder een doorzichtige lap stof, rondom weggestopt
in de leren kraag van haar jas. Haar verschijning, haar misschien wel vermomde
voorkomen doet mij afvragen waarom!? Waarom
verstoppen we voortdurend wie we zijn? En wat is het, dat bij ons de
behoefte aanwakkert om steeds eerst weer die verkleedkist in te duiken; voor we
onze veilige vertrouwde vier muren verlaten.
Wanneer
ik meerdere malen de foto bekijk moet ik denken aan het begrip ‘zelfbescherming’.
Iedereen maakt in zijn leven leuke en minder leuke dingen mee. En met name die
minder leuke ervaringen zitten muurvast in ons geheugen. Het zijn fragmenten in
ons hoofd die steeds tot in detail worden afgespeeld, zodra we eraan
terugdenken. Doordat we die ervaringen herbeleven hebben we de behoefte om
muren te bouwen; om zo te kunnen verbergen wat het werkelijk met ons als
persoon heeft gedaan.
Ik
begrijp heel goed dat mensen hier niet graag over praten. Het lastige is, dat
hun gedrag daardoor soms onverklaarbare acties toont, die voor buitenstaanders,
de mensen aan de andere kant van die muur, niet te plaatsen zijn. Het is alsof
er een hoofdstuk, ergens in de kern van een boek aan je voorgelezen wordt en de
rest van het verhaal je niet verteld wordt. Ik besef me dat zij een groot deel
van haar verhaal onuitgesproken laat en dat bewust
doet; uit zelfbescherming.
De
vraag is, of ik iets of iemand alleen kan gaan begrijpen of doorgronden, wanneer
ik het verhaal ken van begin tot eind. Alleen al een blik in iemands ogen kan
veel zeggen. Net zoals de kleine bewegingen in het gezicht van een opgetrokken wenkbrauw
of de stand van de mond. Als ik die dingen waarneem moet dat mij toch al
voldoende vertellen? Waarom mensen hun negatieve ervaringen afschermen voor
anderen is nu dus te verklaren. Als eerste uit zelfbescherming en het zal ook met
het ego en de eigenwaarde te maken hebben. Je laat tenslotte niet graag je
zwakke kanten zien. Maar toch heb ik de drang om die tegenstrijdige
waarnemingen te onderzoeken. Dat is een karaktereigenschap van mij waar ik
moeilijk omheen kan. Ik doe dat in alles. Ik wil graag de dingen helder hebben
en als dat niet lukt pluis ik het uit. Misschien is het bij vriendschap juist
een uitdaging om dat niet te doen. Misschien moet ik op dat vlak iemand in zijn
waarde laten en accepteren dat zij sommige dingen nooit zal vertellen.
De
worsteling die ik voer, lijkt gelijk aan het proces van het leren kijken naar
doeken van oude schilders uit onze geschiedenis. Net als bij het meisje op de
foto kijk ik er snel doorheen, maar vertelt het mij niets of niet alles wat ik
wil weten. Het raakt me niet. Althans, dat heeft het nog niet gedaan. Ik denk
dat ik het verkeerd heb aangepakt. Ik probeer steeds wat ik zie in te vullen
met mijn eigen interpretatie, maar ik ontdek dat ik vergeet vragen te stellen.
Ik vergeet bijvoorbeeld te vragen; meneer de kunstenaar, waarom heeft u deze
vrouw geschilderd? Waarom heeft u ervoor gekozen om haar somber af te beelden? Helaas
zal geen enkel schilderij dit in woorden aan mij vertellen, noch de schilder
zelf. Toch laten ze het wel zien. Dat geloof ik oprecht wanneer ik andere
mensen naar kunst zie kijken en hoor hoe zij daarover kunnen praten. Dat maakt
mij nieuwsgierig, want zij zien blijkbaar dingen die ik niet zie. Hoe kan dat?
Ik denk het antwoord te hebben gevonden in het stellen van de juiste vragen. In
plaats van kijken en oordelen moet ik vragen stellen. Ook moet ik accepteren
dat ik niet alles kan ontrafelen. Dat wordt de uitdaging. Vragen stellen en
accepteren dat niet altijd alles aan het ligt zal komen.
Door:
Laura Vooges
Hi Lau,
BeantwoordenVerwijderenWat een persoonlijk artikel, wat zeker aanzet tot nadenken.
Ik heb het twee keer gelezen, gisteren en vandaag. Het is heel wat informatie en hersenspinsels die deze essay maken tot wat het is geworden; iets heel persoonlijks. Het mooie ervan vind ik de terugkoppeling en de zelfreflectie aan het einde, dat maakt het puur en maakt kwetsbaar. Iets wat interessant is omdat je het in je essay over o.a. zelfbescherming hebt. Je 'vraagstelling' in je eerste alinea triggert ook heel erg! "wie ben jij"? Je wilt verder lezen om te zien hoe jij het invult en dat is echt heel goed.
Misschien had je nog wat meer kunnen vertellen waar het beeld vandaan kwam of wie het heeft gemaakt... maar dat dat nu niet is gebeurd doet geen afbreuk aan je essay.
Je essay is heel persoonlijk en daarin zie ik echt vooruitgang.
Blijf zo doorgaan.
liefs,
Femke