The House of ABABA @ Witte de Withstraat 7a Rotterdam
20 november 2013
Domein
– Beeldende kunst
Een laagdrempelige
kunstgalerie schuine streep kunstwinkel moet de mens dichter bij de kunst
brengen. Met die gedachte ontwikkelde Jeroen Everaert, eigenaar van Mothership,
het concept The House of ABABA. Met Mothership legt hij de focus op kunst in de
openbare ruimte door zelf te produceren en daarnaast te begeleiden en bemiddelen bij
kunstprojecten.
De
zogenoemde kunstschatkamer aan de Witte de Withstraat wordt door galerista
Sophie Bargmann en Mothership gepositioneerd als laagdrempelig, royaal en
betaalbaar en daarmee noemen zij zichzelf vernieuwend ten opzichte van de geïnstitutionaliseerde
manier van kunstverkoop, galeries met een hoge drempel.
Op
woensdag 11 september opende ABABA haar deuren en sindsdien wordt er ook hard
gewerkt aan een webwinkel om de aan- en verkoop van kunst nog meer te
bevorderen. In ABABA hangen werken van gevestigde namen naast beginnende
artiesten en zijn de prijskaartjes aantrekkelijk voor zowel grote als kleine
uitgaven. Voor ieder wat wils dus. Wat ook kenmerkend voor ABABA is, is het
direct kunnen meenemen van de aangekochte kunst. In galeries is het
gebruikelijk dat verkochten werken nog enige tijd in de galerie bewaard
blijven, totdat de tentoonstelling of expositie verloopt. Bij ABABA verandert
het aanbod steeds, naarmate stukken worden gekocht en daarmee is ABABA nog meer
een kunstwinkel dan een galerie.
ABABA
heeft in tegenstelling tot de verwachting geen neutrale uitstraling door witte
muren en lege ruimtes. De met rood beschilderden muren ogen juist heel druk en zorgen
voor een warm ontvangst. Gevoelsmatig werd er van alles door elkaar gepresenteerd.
In het midden van de ruimte trok een megabanaan direct alle aandacht bij
binnenkomst. Gevolgd door porseleinen en glimmende beelden van fictiefiguren. Zowel
de vloer, de wanden en het plafond vormden een display waarop en waaraan de
werken werden gepresenteerd.
De
schilderijen en tekeningen spraken mij meer aan en één daarvan heeft een grote
indruk op mij gemaakt. Namelijk het werk van Kuin Heuff (Dordrecht, 1969). Kuin
Heuff maakt ‘papercuttings’ door portretten te schilderen op papier en ze
vervolgens te snijden in kant-achtige structuren met dit als spectaculair eindresultaat
(zie afbeelding). Het portret is van Marcel Musters, gemaakt in 2010 en hang te
koop in ABABA voor 5.100 euro. Van dichtbij zag ik hoe het portret uit één deel
gesneden is. En vanaf een paar meter afstand komt het gesneden werk heel erg
tot z’n recht. De in dit geval rode achterwand, maakt dat het werk er minder
uitspringt. Ik stel me zo voor dat op een witte achtergrond of andere neutrale kleur
het portret nog meer de aandacht zal opisen. Heel knap bedacht en uitgevoerd
voor Kuin Heuff. Overigs een vrouw die afstudeerde aan de Willem de Kooning
Academy met het vak Painting in 1995. Woont en werkt nu in Rotterdam.
Toch
ben ik benieuwd waarom portretten op doek of papier, geschilderd of getekend
mij meer doen dan andere creaties van hoofden van bijvoorbeeld steen of
porselein. Het valt mij op dat ik liever naar één persoon op een doek kijk dan
naar een doek wat een tafereel of scene laat zien. Enkele personen boeien mij
meer dan een heel verhaal in een lijst. De komende tijd zal ik tijdens de
excursies hier nog meer op letten om mijn persoonlijke voorkeur(en) en de
redenen daarvan nog helderder te krijgen.
Bronnen
-Enterthemothership.com.
(z.d.). Projecten: The House of Ababa
gaat lekker. Geraadpleegd
op 24 november 2013, van http://www.enterthemothership.com/the-house-of-ababa-gaat-lekker/
-Heuff,
K. (z.d.). werk: papercuttings.
Geraadpleegd op 24 november 2013, van http://www.kuinheuff.nl/werk.php
-Misspublicity.nl.
(z.d.). Pressroom: Nieuwe winkel ABABA
maakt kunst toegankelijk. Geraadpleegd op 24 november 2013, van http://www.misspublicity.nl/persbericht.html/persbericht/480
Geen opmerkingen:
Een reactie posten