24 september 2013 – Pixar:
25 Years of Animation, Amsterdam Expo – Toegepaste kunst (grafisch) / Film
Echt leuk! Deze week bezocht ik in Amsterdam Expo Pixar: 25 Years of Animation. Een
openhartige expositie over het ontstaan van het animatiebedrijf en de
ontwikkelingen die het heeft doorgemaakt tot aan nu.
De expositie bezocht ik, zoals gezegd, in Amsterdam EXPO
(Amsterdam Expo, z.d.). Een tentoonstellingsruimte met een vloeroppervlakte van
bijna 3.000 m2. Amsterdam EXPO presenteert voornamelijk internationale
exposities die in het buitenland succesvol zijn gebleken. Ook maakt zij plaats
voor reizende tentoonstellingen die zich kenmerken door een populairwetenschappelijk
en/of historisch karakter. De expositie van Pixar ontving in Oakland Museum of
California (OMCA) al meer dan 80.000 bezoekers en is daarmee één van hun best
bezochte exposities aller tijden (Oakland Museum of California, 2010).
Als groot fan van Pixar animatiefilms werd ik nieuwsgierig gemaakt
door een kennis die enthousiast vertelde over zijn bezoek aan deze expositie.
Hij als student animatie en design was gefascineerd geraakt door het verhaal
achter dit bedrijf en de totstandkoming van de eerste 3D geanimeerde film. Zijn
verhaal overtuigde mij ervan dat ik dit gezien moest hebben en zodoende bezocht
ik Pixar: 25 Years of Animation.
Het entreebewijs kostte mij 15 euro inclusief 1 euro
transactiekosten bij het online reserveren van mijn bezoek (Amsterdam Expo,
z.d.). Het voltarief voor volwassenen bedraagt 16 euro per kaartje. Studenten
krijgen wel 1 euro korting maar dat klink wat aan de lage kant. Vooraf digitaal
reserveren is eenvoudig en het bespaart tijd bij aankomst van Amsterdam Expo.
Kort na de reservering ontving ik een toegangsbewijs per email met daarop een
barcode, welke ik uiteindelijk moest gebruiken om zelfstandig de expositie te
betreden. Prima georganiseerd en behoefd weinig sturing van personeel. Een
minpunt in de eerste vijf minuten van mijn bezoek aan Amsterdam Expo was de
verplichte kluis tegen betaling (2 euro). Jassen, tassen, camera’s en eet- en
drinkwaren mogen niet mee naar binnen, vandaar de kluisjes. Onnodig dat dit
aspect commercieel benut wordt in plaats van te voorzien in een bepaalde
service.
De tentoonstelling begint zoals verwacht bij het prille ontstaan
van Pixar. Al direct wordt de aandacht getrokken door van klei geboetseerde
filmkarakters als Woody en Buzz Lightyear uit de eerste 3D film Toy Story. De meer
dan 500 getoonde kunstwerken in de expositie bestaan uit originele modellen,
oude animatiefilms, bijzondere animatie-installaties (zoals de Zoetrope),
storyboards, schetsen, pentekeningen, schilderijen, pastellen en kleifiguren
(Amsterdam Expo, z.d.). Prachtige afbeeldingen en teksten vertellen de
geschiedenis. De soms wat lange lappen tekst vragen de bezoeker echt de tijd te
nemen om alle informatie in zich op te nemen. De afwisseling van tekst en beeld
houdt het interessant.
Het leek precies zou uit te komen dat wanneer ik mijn concentratie
verloor om nog een reeks van teksten geduldig door te lezen, er beeldmateriaal
werd getoond. Hierop was onder andere te zien hoe bewegingen van karakters via
computergestuurde systemen werden ontwikkeld. Tevens werd er een 90 minuten
durende biografie van Pixar getoond. Gepresenteerd in een kleine nagebootste
bioscoop konden bezoekers hier een deel of het geheel van bekijken.
Vanzelfsprekend wilde ik de biografie van begin tot eind zien, maar niets
instrueerden mij over de duur van de film of het punt waarop de film op dat
moment draaide. Als tip zou ik willen meegeven dit inzichtelijk te maken, zodat
bezoekers bijvoorbeeld kunnen inplannen hoelang zij nog de rest van de
expositie bewonderen om daarna de biografie vanaf het begin te bekijken. Een
biografie leent zich er ook niet voor om halverwege de film in te schakelen met
kijken. Ik heb de film op een andere dag thuis nog afgekeken, omdat die 90
minuten plus het anderhalf uur dat je al rondgelopen hebt, het bezoek net even
te lang maakt.
De film was wel een onmisbaar element in de expositie, omdat deze
(nog meer dan de andere getoonde werken) laat zien door wie Pixar is
grootgebracht en welke tegenslagen en successen er zijn geweest in het ontstaan
en uitgroeien van het animatiebedrijf. De interviews met de oprichters,
medewerkers en andere betrokkenen zijn leuk om naar te kijken.
Als kers op de taart presenteert de expositie de magische Zoetrope
om het publiek te laten zien hoe animatie werkt (hoe bewegende beelden tot
stand komen). Een rechtopstaande cilindervormige tafel, bedekt met 18
verschillende miniaturen afkomstig uit de animatiefilms, brengt de kijker in
verbazing wanneer de miniaturen tot leven komen zodra de tafel begint te
draaien. Een unieke beleving op zich op deze simpel ogende constructie te zien
veranderen in een bewegend mechanisme wat je hersens in de war schopt. Op een
langzaam tempo was namelijk te zien dat de miniaturen allemaal in een
achteruitgaande beweging draaide; tegen de richting in. En zodra het tempo een
bepaalde snelheid bereikte leken de poppetjes ineens vooruit te lopen. Een
grappige ontdekking.
Kortom, een mooie en complete expositie die bijzondere stukken
toont, veel achter de schermen materiaal vrijgeeft en herinneringen van vroeger
(van de eerste 3D animatiefilms) opwekt. Grote kans dat bezoekers na het zien
van deze expositie, nog eens de dvd’s van Pixar uit de kast pakken om ze nog
eens te bekijken.
Bronnenlijst;
- Amsterdam Expo. (z.d.). Amsterdam Expo. Geraadpleegd op 27
september 2013, van http://www.amsterdamexpo.nl/amsterdamexpo/
- Amsterdam Expo. (z.d.). Tickets. Geraadpleegd op 27
september 2013, van http://www.amsterdamexpo.nl/tickets/tickets-pixar/
- Amsterdam Expo.
(z.d.). Pixar. Geraadpleegd op 27
september 2013, van http://www.amsterdamexpo.nl/pixar/
- Oakland Museum of California. (2010). Special extended holiday schedule
announced. Geraadpleegd
op 27 september 2013, van Http://www.museumca.org/files/uploads/PIXAR-Final_Weeks_Press_Release_0.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten