zondag 22 september 2013

Kunstenaar de markt op!

Essay #03                                                                   

De betekenis van het woord kunstenaar wordt door Van Dale (z.d.) als volgt omschreven; “iemand die het vermogen bezit kunstwerken te scheppen”. Heel opmerkelijk is de woordspeling die de actualiteit pijnlijk ter sprake brengt, want laat dat nu juist het hele punt zijn waar zoveel om te doen is; namelijk geld. Het woord ‘vermogen’ doelt in deze omschrijving op het hebben van een bepaalde gave, maar ondanks dat is er iets aan de hand met die twee andere termen. Kunst en geld, kunst en commercie; is dat waar kunstenaars anno 2013 aan moeten geloven?  

In de driemaandelijkse uitgave van de landelijke BBK KRANT (Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars), stelt Marianne Versteegh (secretaris van vereniging voor Kunst, Cultuur en Erfgoed Kunsten ’92) in een interview dat er een mentaliteitsverandering nodig is bij kunstenaars. “De belangenvereniging wil een gedegen en op de toekomst gericht kunst- en cultuurbeleid bevorderen waarin de cultuursector een actieve rol speelt” (Kunsten92.nl). Met leden als de Rijksakademie, grote kunstmusea, het Concertgebouworkest, het Nederlandse Danstheater en het BBK zelf, “functioneert Kunsten ’92 als een directe vertegenwoordiger van kunstenaars en instellingen bij de politiek in Den Haag”, aldus Marianne Versteegh. Zij is van mening dat kunstenaars het gesprek moeten aangaan om eenduidig de politiek te laten weten wat voor de beeldende kunst in Nederland noodzakelijk is om hun inkomenspositie te beschermen.

De oproep tot mentaliteitsverandering doet denken dat de huidige mentaliteit van kunstenaars - in deze tijd -  niet meer zou passen. Dat ooit de maatschappij op een bepaalde manier georganiseerd was waarbinnen de ‘oude’ mentaliteit prima leek te werken, maar wat nu frictie veroorzaakt en daarom vraagt om verandering. Om een verandering of aanpassing in mentaliteit te kunnen noemen, is het verstandig eerst te onderzoeken wat men verstaat onder de huidige ‘kunstenaars mentaliteit’. Wat is de manier van denken en voelen bij kunstenaars? (Van Dale, z.d.).

In een aflevering van Kunstpiloten over commercie, gaat Sol Wortelboer (bekend als presentator voor TMF en MTV) het gesprek aan met vijf kunstenaars die ieder een eigen kijk hebben op het maken van kunst en hoe zij daar wel of niet commercieel mee om gaan. (Coolpolitics.nl, z.d.). Een aantal opmerkingen uit deze aflevering die iets zeggen over de ‘kunstenaars mentaliteit’.
Reclameman en fotograaf Erik Kessels (1966) (bekend van de succesvolle reclamecampagnes van onder andere Heineken en Nike) noemt zijn werk als reclamemaker geen vorm van kunst omdat dit volgens hem in opdracht wordt geproduceerd, aan bepaalde richtlijnen moet voldoen en een heel ander doel nastreeft; namelijk winst genereren. Kunst heeft volgens Kessels altijd een verhaal te vertellen.
Menno Baars (1967) (succesvol kunstenaar en cardioloog) geeft niet de voorkeur aan massakunst. Wel vindt hij dat de masse de mogelijkheid moet hebben om zijn kunstwerken te kunnen zien en daarvan te kunnen genieten.
Rapper Steach (Jelle Geluk) en INB (Richard Victorio Cutillo) houden er beide een heel ander standpunt op na. Steach ziet zichzelf als een echte underground rapper en beschouwd zijn werk als een serieuze vorm van kunst. Muziek maken doet hij omdat dat belangrijk is voor hem en het publiek is daarmee zijn enige drijfveer. “Onze muziek is onszelf, ..daar zit onze ziel in. Je gaat je ziel niet verkopen”, aldus Steach. Of er nu weinig of veel mensen houden van zijn werk, dat doet er niet toe; hij doet het in ieder geval niet voor het geld. Hij is het eens met de stelling dat goede hiphop niet commercieel kan zijn. Rapper INB is commerciëler ingesteld. Naar eigen zeggen heeft hij zijn populariteit te danken aan het feit dat hij vooral zichzelf is en muziek maakt vanuit het hart. De kans om daar tegelijkertijd veel geld mee te verdienen wilt hij met beide handen aangrijpen. Hij is het dus geheel oneens met de eerdergenoemde stelling.
De kleinzoon van Gerrit Rietveld (1888) (Nederlandse architect, grafisch ontwerper en meubelontwerper,  bekend van onder andere zijn Rood-blauwe stoel en het Rietveld Schröderhuis), houdt de werken van zijn grootvader in ere door de oude ontwerpen te reproduceren. Volgens hem is dit een vorm van eerbetoon. “Commercie betekent dat er veel geld mee verdient wordt en dat is hier niet het geval” (Egbert Rietveld, 1961).
Jong en talentvol musicus Christiaan Kuyvenhoven (1985) is klassiek pianist en ondernemer. Met zijn organisatie Certo produceert hij klassiek gerelateerde media- en podiumformats van documentaires tot concerten. Hij begon met ondernemen omdat voor hem het artiestenbestaan te eenzijdig was. Hij wilde meer dan alleen het spelen op zich. “Je kunt geld verdienen met kunst zonder de integriteit aan te tasten, maar het moet wel een artistieke meerwaarde hebben; dat is heel belangrijk”, aldus Kuyvenhoven. In de stelling ‘top musicus of ondernemer’ kiest hij voor het laatste, omdat hij vindt dat daartussen nog veel mogelijkheden zitten wat hem uitdaagt om daarmee aan de slag te gaan; als ondernemer.

Uit de opsomming van opmerkingen is niet direct dé mentaliteit van kunstenaars te ontdekken. Met name als het gaat om commercie lopen de meningen uiteen. Dat kunst vanuit het hart ontstaat, een reflectie is van iemand zijn ziel en een verhaal vertelt waar mensen iets van mogen vinden is duidelijk. De kunst die zij maken ontstaat niet of vrijwel nooit vanuit de gedachte er geld mee te willen verdienen; ook al staan sommige kunstenaars er wel voor open om met hun werk commercieel om te springen. Andere vinden juist dat geld wel verdient mag worden zolang de meerwaarde van kunst maar aanwezig blijft of als er maar niet te veel mee verdient wordt. Zoals Marianne Versteegh ook in het interview benadrukt heeft de aanbodgerichtheid – wat kenmerkend is voor de mentaliteit van kunstenaars – ook te maken met het feit dat zij ontwikkelen vanuit een innerlijke drijfveer. Zij hebben een bepaalde gave en willen dat tot uiting brengen en denken daarbij niet in de eerste plaats aan mogelijke doelgroepen en bijpassende marketing. In de commerciële sector – voor de ondernemer - is die doelgroep juist het startpunt, de reden om te creëren en wel op een dusdanige manier dat het goed aansluit bij de wensen en behoefte van de doelgroep. Het uitgangspunt is dus anders.

De kunstenaar kan iets en wil dat tot uiting brengen. De ondernemer ‘ziet’ en gebruikt dat als uitgangspunt. De commerciële kunstenaar moet de markt op! Kom uit het atelier en laat zien wat je in huis hebt. Van afwachtend naar proactief, van tevreden naar vooruitstrevend. Geld is nooit de drijfveer, maar de motor van vooruitgang. Dat is de verandering  - de mentaliteit - die wordt gevraagd van kunstenaars anno 2013. 

Essay n.a.v. interview met Marianne Versteegh van Kunsten '92     BBK KRANT - digitale versie
BBK KRANT juni 2013 - Auteur; Rob den Boer

Door Laura Vooges


Bronnenlijst

Krantenartikel
-Boer, R. den. (2013, juni). Kunsten ’92. BBK KRANT, p. 9-10.   
Internetbron
-Coolpolitics. (z.d.). Kunstpiloten. Geraadpleegd op 22 september 2013, van http://www.coolpolitics.nl/projecten/kunstpiloten/
-Kunsten ’92. (z.d.). Over Kunsten ’92. Geraadpleegd op 22 september 2013, van http://www.kunsten92.nl/
-Van Dale. (z.d.). Gratis woordenboek. Geraadpleegd op 21 september 2013, van http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=kunstenaar&lang=nn#.Uj3iRtK-2QI
-Van Dale. (z.d.) Gratis woordenboek. Geraadpleegd op 22 september 2013, van http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=mentaliteit&lang=nn#.Uj6uw9K-2QI
Audiovisuele bron
-Kunstpiloten. (producent) (2011, april). Die van commercie: aflevering 3. [TV-uitzending]. Den Haag: DenHaagTV.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten