“Time changes everything except something within us
which is always surprised by change.”
(Thomas Hardy, 1840 - Engelse schrijver
van romans, Korte verhalen en gedichten)
Essay #04
Vandaag de dag
vloeien mijn woorden via mijn vingers over het toetsenbord en verschijnen op
het scherm van mijn Acer Aspire 5610. Een manier van werken zoals we die dertig
jaar geleden nog niet kende. De vulpen en lijntjespapier zijn vervangen door
computergestuurde letters en zinnen en daarmee ontstaan er tal van nieuwe
mogelijkheden; met dank aan de technologie. De behoefte dingen vast te leggen is
al eeuwenoud, alleen de manier waarop we dat doen verandert steeds. De vraag is,
wat gaat er verloren? Wat laten we achter en wat heeft dat dan nog voor waarde?
De komst van de
e-reader zorgt voor grote veranderingen in de boekenbranche. Er wordt zelfs gesproken
over de consequentie dat het papieren boek op den duur zal verdwijnen. De
functie van uitgever, drukkerij en boekenhandel komt onder druk te staan,
wanneer vanaf 2010 een forse omzetdaling wordt gemeten door De Koninklijke Vereniging
van het Boekenvak (KVB) (z.d.). De toegevoegde waarde van het papieren boek wordt
massaal in twijfel getrokken, wanneer voorkeur voor gemak en efficiëntie met de
komst van de e-reader voorop komen te staan. De kaft die voorheen de lezer moest
prikkelen om het vast te pakken en zich te laten overtuigen lijkt verleden
tijd. Storytelling passeert de papieren boekenindustrie en stapt over op een
nieuw - digitaal - medium.
Terwijl ik de expositie
van Pixar: 25 Years of Animation bezocht in Asterdam EXPO, werd ik bewust gemaakt
van het feit dat technologie de mogelijkheden in kunst ingrijpend verandert. De expositie toont de geschiedenis van het vooruitstrevende
animatiebedrijf Pixar Animation Studios en laat zien hoe zij innoveerde met de
eerste 3D geanimeerde film Toy Story (Pixar, z.d.). De in 1995 uitgebrachte
animatiefilm was wereldwijd een groot succes en bracht ruim 350 miljoen dollar
op. Het succes houdt aan met de films A Bug’s Life in 1998, Toy Story 2 in 1999
en Monsters, Inc. in 2001. Terwijl de wereld de nieuwe techniek van 3D animatie
met open armen ontvangt, hebben 2D animatiefilms van onder andere Dreamworks en
Disney Animation in 2004 te kampen met teruglopende cijfers. Onbewust heeft de
technische vooruitgang ertoe geleid dat vele animatiebureaus, die in die tijd nog
op de oude manier handgetekende films maakten, hun werk moesten stopzetten.
Getalenteerde animators verloren hun baan; om de eenvoudige reden dat het
publiek geen interesse meer leek te hebben in 2D geanimeerde films. De animatiebranche
zelf wilde geen afscheid nemen van 2D, maar de verandering creëerde een nieuwe
markt; waarmee de oude vervangbaar leek.
Zolang de tijd
verstrijkt zal de maatschappij onderhevig zijn aan veranderingen. De
technologie blijft zich ontwikkelen en verandert voortdurend het speelveld van
kunstenaars. Een quote van John Lasseter, mede-oprichter van Pixar Animation
Studios benadrukt dat spanningsveld. The
art challenges the technology, and the technology inspires the art (Lasseter, 1957). De verandering door
de tijd maakt dat vormen van kunst verloren raken, omdat de technologie ons
steeds nieuwe en soms betere alternatieven biedt. De impact is vaak zo groot
dat stilstaan geen optie is. Niet om te kunnen overleven. Ik realiseer mij dat
meegaan in die stroom van vernieuwing de beste manier is, zonder te vergeten
waar we vandaan komen. Het oude en vervangbare krijgt een plek in het verleden
en wordt onderdeel van onze kunstgeschiedenis. Maar ondanks alles blijft het verhaal
hetzelfde. Enkel de manier waarop we het vertellen en vormgeven zal altijd
veranderen.
Een
reactie op The Pixar Story (2007).
Door
Laura Vooges
Bronnenlijst
Internetbron
-Goodquotes. (z.d.). Thomas Hardy quotes. Geraadpleegd
op 26 september 2013, van http://www.goodquotes.com/quote/thomas-hardy/time-changes-everything-except-somethi
-Koninklijke
Vereniging van het Boekenvak. (z.d.). Kerncijfers
algemene boeken. Geraadpleegd op 26 september 2013, van http://www.kvb.nl/feiten-en-cijfers/kerncijfers
-Pixar
Animation Studios. (z.d.). About. Geraadpleegd op 26 september 2013, van http://www.pixar.com/about/Our-Story
Audiovisuele bron
Iwerks,
L. (director, writer) (2007). The Pixar
Story, a documentary by Leslie Iwerks. [DVD]. USA: Disney/Pixar
Haaai Laura,
BeantwoordenVerwijderenWat een leuk essay om te lezen!
Je schrijft met veel enthousiasme en zorgt ervoor dat je ik als lezer vanaf het begin weet dat het echt een persoonlijk stuk is. Je begint heel krachtig met je introductie.. heel leuk om te lezen hoe jij het ervaart. Ook de vraag die je jezelf stelt is voor mij een erg herkenbaar iets en ik denk dat ook andere mensen zich met deze vraag kunnen meten.
Je weet goed in te spelen op wat interessant is, en weet het daarbij ook goed bij jezelf te houden.
Een verbeterpuntje: probeer dat krachtige en persoonlijke door heel je essay te laten gaan. Het is nu vooral in het begin en aan het einde betrek je het ook goed op jezelf, maar om je essay nog meer kracht en pit te geven, is het ook goed om naast je eigen mening in het stuk van de feiten te vermengen.
Verder is je spelling top. Je schrijft heel fijn waardoor ik als lezer mij betrokken voel en het verhaal heel makkelijk weglees. Vergeet alleen af en toe niet de woordjes :p bij bijvoorbeeld deze zin: "De vulpen en lijntjespapier" ben je 'het' vergeten voor lijntjespapier. Het zijn dus echt kleine dingetjes, en ik ben nu net een zeur haha, maar als je hier nog een keer extra op let is je verhaal echt top!
Goed gedaan!